We hadden twee mogelijke opties ingepland: 1) Het Limfjord, in het Noorden van Jutland Denemarken en 2) De Westkust van Zweden met als einddoel Göteborg. Vanwege de aanhoudende noordelijke wind in de Duitse Bocht hebben we voor optie twee gekozen.
woensdag 1 juni 2011
Van Vlieland naar Borkum
Om 7:00 uur vertrokken uit Vlieland. Het weer was niet best. Het regende en de wind was NW-5. Niet echt fijn om door de “Vliesloot”, de enige en NW-betonde uitgang naar zee, te bevaren. We hadden de stroom, wind en golven tegen. Na 10 Nm en 2 uur later waren we uit de betonde geul en konden we onze koers naar Borkum zetten. De zeegang was rommelig en de golfhoogte was 1,20 m. Vanaf dat moment kwam de NW-5 wel goed van pas en met een snelheid van ca. 8 kn zeilden we om Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en Rottummerplaat heen naar het Huibertsgat, de “inshore” geul naar Borkum toe. In Borkum aangekomen meerden we onze boot af aan één van de oude legerpontons. Een havenmeester was niet te vinden. Een mede-passant gaf aan dat hij om 17:00 uur zijn havenkantoor had verlaten. We vertrekken morgenvroeg om 7:00 uur naar Helgoland en zijn benieuwd of we de havenmeester nog voor die tijd zien. Vandaag hadden we niet veel geluk met de stroom in ons voordeel. Er stond 93 Nm op onze log, dat is de gevaren afstand over water. De afstand over de grond van Vlieland naar Borkum is ca. 75 Nm. Vanwege meer tegenstroom dan meestroom hebben we dus 18 Nm meer gezeild.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten