We zijn weer terug in onze thuishaven de Blocq van Kuffeler. Om 8:15 uur zijn we uit Vlieland vertrokken. De wind was ZW 5 met uitschieters naar 6 Bft. Dus helaas weer tegen, Het eerste gedeelte tot Harlingen, konden we nog bezeilen, maar daarna moesten we de motor bijzetten. Onderweg haalden we het Kampener Koggeschip in, dat we ook in Marstal hebben zien liggen. Om 11:00 uur passeerden we de ondiepte bij Harlingen, waar in verband met de opkomende vloed nog maar net 30 cm onder onze kiel stond. Bij Kornwerderzand aangekomen, hadden we het geluk dat de sluis en de brug van de afsluitdijk open stonden en wij met vol gas nog net op tijd konden aansluiten, hoewel de lichten met nog 10 meter te gaan op rood werden gezet. Op het IJsselmeer was de wind ook tegen, zodat we, om niet al te laat thuis te komen, de motor maar weer bijzetten. Na de sluis bij Enkhuizen te zijn gepasseerd om 17:00 uur, kwamen we in onze thuishaven aan om 19:30 uur. Onze vakantie is helaas voorbij, maar we hebben een mooie vakantie gehad. Ons einddoel Göteborg hebben we bereikt en onze geplande tocht volgens plan B bijna geheel voltooid. De eerste twee weken hadden we redelijk tot mooi weer. Na Göteborg werd het weer slechter met veel wind en regen. Vooral dit jaar hebben we zeer veel tegenwind gehad. Geen enkele keer hebben we deze achter gehad. Een paar maal halve wind was het enige waar we het mee moesten doen. We hebben dan ook meer motoruren (118) dan zeiluren (97) gemaakt. Onze eerste nachtelijke overtocht op zee van Cuxhaven naar Vlieland, een afstand van 160 Nm was een ervaring apart. In totaal hebben we op onze log 1332 Nm gevaren, terwijl de totale afstand over de grond 1173 Nm bedraagt. Vanwege het laveren en tegenstroom hebben we 159 Nm meer gevaren. Scandinavië heeft ons echter wel geboeid, zodat we daar nog veel te bekijken hebben. Volgend jaar willen we alsnog het Limfjord doen, maar ook Oslo, Stockholm en het Götakanaal staan op ons lijstje. Wat dat betreft zijn we in dat gebied nog lang niet uitgekeken.
We hadden twee mogelijke opties ingepland: 1) Het Limfjord, in het Noorden van Jutland Denemarken en 2) De Westkust van Zweden met als einddoel Göteborg. Vanwege de aanhoudende noordelijke wind in de Duitse Bocht hebben we voor optie twee gekozen.
donderdag 7 juli 2011
Back Home
We zijn weer terug in onze thuishaven de Blocq van Kuffeler. Om 8:15 uur zijn we uit Vlieland vertrokken. De wind was ZW 5 met uitschieters naar 6 Bft. Dus helaas weer tegen, Het eerste gedeelte tot Harlingen, konden we nog bezeilen, maar daarna moesten we de motor bijzetten. Onderweg haalden we het Kampener Koggeschip in, dat we ook in Marstal hebben zien liggen. Om 11:00 uur passeerden we de ondiepte bij Harlingen, waar in verband met de opkomende vloed nog maar net 30 cm onder onze kiel stond. Bij Kornwerderzand aangekomen, hadden we het geluk dat de sluis en de brug van de afsluitdijk open stonden en wij met vol gas nog net op tijd konden aansluiten, hoewel de lichten met nog 10 meter te gaan op rood werden gezet. Op het IJsselmeer was de wind ook tegen, zodat we, om niet al te laat thuis te komen, de motor maar weer bijzetten. Na de sluis bij Enkhuizen te zijn gepasseerd om 17:00 uur, kwamen we in onze thuishaven aan om 19:30 uur. Onze vakantie is helaas voorbij, maar we hebben een mooie vakantie gehad. Ons einddoel Göteborg hebben we bereikt en onze geplande tocht volgens plan B bijna geheel voltooid. De eerste twee weken hadden we redelijk tot mooi weer. Na Göteborg werd het weer slechter met veel wind en regen. Vooral dit jaar hebben we zeer veel tegenwind gehad. Geen enkele keer hebben we deze achter gehad. Een paar maal halve wind was het enige waar we het mee moesten doen. We hebben dan ook meer motoruren (118) dan zeiluren (97) gemaakt. Onze eerste nachtelijke overtocht op zee van Cuxhaven naar Vlieland, een afstand van 160 Nm was een ervaring apart. In totaal hebben we op onze log 1332 Nm gevaren, terwijl de totale afstand over de grond 1173 Nm bedraagt. Vanwege het laveren en tegenstroom hebben we 159 Nm meer gevaren. Scandinavië heeft ons echter wel geboeid, zodat we daar nog veel te bekijken hebben. Volgend jaar willen we alsnog het Limfjord doen, maar ook Oslo, Stockholm en het Götakanaal staan op ons lijstje. Wat dat betreft zijn we in dat gebied nog lang niet uitgekeken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Heel leuk reisverhaalmet prachtige foto's!
BeantwoordenVerwijderen