woensdag 6 juli 2011

Rustdag Vlieland





Op het water maak je toch wel altijd avonturen en soms bizarre verhalen mee. Eerst de Nederlanders met een nieuwe Breehorn 41 in Varberg (Zweden), waaraan van alles mankeerde. Toen de Belgen in Rendsburg, die met hun jacht buiten de betonning van de Elbe op de stenen waren geslagen, waardoor hun schip water maakte en waarschijnlijk “total loss” verklaard zal worden. Daarna een Nederlands stel met een Hallberg Rassy 29, die geen motorkoelwater kreeg. En vandaag vernamen we ook weer een bizar verhaal. De wind was inmiddels naar ZW-5 gedraaid en een huurzeiljacht met acht Duitsers erop waren aan lagerwal geraakt aan een steiger en konden daar niet meer zelfstandig wegkomen. Ze probeerden de kop van het jacht door de wind te krijgen, maar dat lukte uiteraard niet. Ik gaf ze advies om de boot aan de voorkant vast te maken met voldoende stootwillen tussen steiger en schip en dan de boot in zijn achteruit te laten draaien, maar dat wilde de Duitse schipper niet, omdat hij geen ervaring had met achteruit varen. Je vraagt je wel eens af wat dat soort figuren op een boot doen, maar goed de havenmeester in zijn rubberboot kwam toevallig langs en sleepte de kop van het jacht door de wind, zodat de Duitsers uit hun benarde positie kwamen. Ik raakte daarna in gesprek met drie jonge Nederlanders van een klassiek wit jacht, een langkieler, dat achter het Duitse huurzeiljacht lag, die mij het volgende bizarre verhaal vertelden: De boot lag aan het Deense eilandje Omø en behoorde toe aan een bejaard stel uit Nederland. Wij kennen Omø, gelegen tusssen Langeland en Sjӕlland wel, want daar zijn we dit jaar langs gevaren en in 1997 hebben we daar met onze kinderen nog in de kleine jachthaven gelegen. De eigenaar van het schip kende op een morgen toen hij opstond zijn eigen vrouw niet meer en was dus niet meer in staat om de boot nog als schipper te bevaren. Zijn vrouw heeft daarop hulp ingeroepen en via de verzekeringmaatschappij zijn de drie jonge Nederlanders, die toevalligerwijs ook nog zelfs uit Huizen kwamen, ingehuurd om het jacht vanuit Omø naar Nederland terug te varen. Zij maakten alle drie deel uit van de reddingsbrigade van het Gooimeer en naast gewoon werk op de wal werden ze ook ingeschakeld voor bergingswerkzaamheden. Zij waren gisterochtend om 04:00 uur uit Cuxhaven vertrokken en vandaag om 4:00 uur aangekomen in Vlieland. Vandaag vertrekken ze om 17:00 uur van uit Vlieland en varen ze boot naar het Noordzeekanaal met uiteindelijke bestemming Aalsmeer. We hebben ze sterkte gewenst met de verdere terugreis en na dit bizarre verhaal hebben we een wandeling gemaakt naar Vlielanddorp, waar we bij het begin van de jachthaven een filmploeg op een duintop zagen staan, die aan het filmen was. Bij navraag, want we zijn natuurlijk altijd nieuwsgierig, bleek dit voor het programma “Joris Showroom” te zijn. Dat is een tv-programma, waarin excentriekelingen worden belicht door presentator Joris Linssen. Dit keer was kennelijk “Jan Zeepier” aan de beurt. Jan Zeepier is een excentriekeling, die op een oude en vervallen motorboot woont in Vlielandhaven en daar kennelijk van de verkoop van zeepieren leeft. Hij werd gefilmd terwijl hij met een kruiwagen vol met openhaardblokken liep en daarbij er ééntje zelfs in het water liet vallen. We waren maar zo vrij om hem, terwijl hij een praatje maakt met een schipper van een motorjacht, en zijn boot even op de foto te zetten. Het programma komt in.december dit jaar op Nederland 1 op de buis. We willen dit programma natuurlijk niet missen. Morgen gaan we terug naar de BvK, onze thuishaven en dan zit onze vakantie er jammer genoeg weer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten