dinsdag 5 juli 2011

Van Cuxhaven naar Vlieland





Maandagochtend klopte een landgenoot met een Hallberg Rassy 29 aan op onze boot. Een dag tevoren bij de sluis van Brunsbüttel was hij er op attent gemaakt dat er niet voldoende koelwater uit zijn motor kwam. Hij vertelde dat hij een Duitse monteur had laten komen om naar de motor te kijken. De monteur was echter niet gekomen, maar zijn baas, want de monteur was niet beschikbaar. Maar de baas had er ook verstand van, zoals de baas beweerde en had geanalyseerd dat de waterpomphuis maar vervangen moest worden in Nederland, want die was versleten en hij kon met Hallberg Rassy wel zo thuiskomen naar Den Helder vanuit Cuxhaven. Toch een slordige 180 Nm. Nadat ik aangegeven had, dat deze analyse volkomen larie was en ik er wel even naar wilde kijken, bleek al heel snel, na toch de impeller voor alle zekerheid te hebben verwisseld, dat het een scheur betrof in het deksel van zijn wierpot, waardoor de waterpomp lucht aanzoog i.p.v. water. Het transparante plastic deksel kon hij bij een watersportbedrijf in Cuxhaven halen voor een luttel bedrag en de man was zo blij dat hij ook een deksel voor ons kocht als reserve. We hadden namelijk hetzelfde model wierpot. Daarna zijn we vertrokken om 15:15 uur vanuit Cuxhaven richting Vlieland met de bedoeling om ’s nacht door te varen. De eerste 20 NM om de Elbemond uit te varen, was tegen de wind in en moesten we motoren. Om 19:30 uur konden we zeilend onze koers zetten naar Vlieland. Om 22:00 uur viel de wind echter weg en moesten we de motor opnieuw bijzetten. Om ca. 23:00 uur viel de nacht in en vanaf middernacht was het, vanwege dichte bewolking, stikdonker. We zagen overal felle en zwakke lichtjes in allerlei kleuren. Het was heel lastig om de afstanden van deze lichten in te schatten en wat deze allemaal voorstelden. Af en toe passeerden ons een vissersboot en ook een zeiljacht. Je zag dan alleen de lichten voorbijschuiven, want de contouren waren in het donker niet zichtbaar. Een vreemde gewaarwording. Om 04:00 uur begon het langzaam weer licht te worden en vanaf 05:00 uur waren de lichtjes vanwege het daglicht weer verdwenen. Toen we om ons heen keken, zagen we beduidend minder scheepsverkeer dan we lichtjes hadden gezien en ook dat was weer een vreemde gewaarwording. Om 16:15 uur kwamen we, na 160 Nm gevaren te hebben, in Vlieland aan, waar gelukkig nog genoeg plaats was, ondanks de “filevorming” van boten voor de ingang van de haven. Toen we vorig jaar terugkwamen uit Denemarken was Vlielandhaven overvol en moesten we buiten in de geul na de veerboot voor anker gaan. Morgen maar een rustdag om bij te komen van onze enerverende nachtelijke overtocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten