zaterdag 2 juli 2011

Van Rendsburg naar Cuxhaven





Vanochtend zijn we om 9:00 uur vertrokken uit de Schreiber Gast-Marina van Rendsburg en vervolgden we onze tocht op het Noord-Oostzeekanaal naar Brunsbüttel, een afstand van 38 Nm, waar we de unieke kabelpont bij Rendsburg weer passeerden. Het was weer zeer druk met scheepvaart. Diverse grote tankers, container- en vrachtschepen liepen ons op of passeerden ons. Om 15:00 uur kwamen we bij de sluis van Brunsbüttel aan, waar we nog een uur moesten wachten, alvorens we geschut werden naar de Elbe. Even na vieren voeren we de sluis uit en de Elbe af naar naar Cuxhaven, wat nog een lastige tocht werd. Er stond een dikke NW-5 precies op de kop van onze Carina, waardoor zeilen niet mogelijk was en we op de motor verder gingen. Binnen de betonde vaargeul van de Elbe mogen jachten niet varen, uitgezonderd het haaks oversteken ervan. Dus laveren was geen optie. De Elbe stroomde hard naar beneden, mede omdat ook de ebstroom net was begonnen en met de NW-5 tegen ontstond er een ruwe zeegang met korte hoge steile golven, zodat wij veel buiswater over ons heen kregen en onze Carina behoorlijke klappen kreeg te verduren als ze van een steile golf met een smak in een dal werd gezet. Het was meer hakwerk dan varen, maar gelukkig hebben we een sterke motor en bleef de snelheid er aardig in. Vlak voor de jachthaven van Cuxhaven moesten we de vaargeul nog oversteken, maar het was zeer druk met op- en afgaande scheepvaart, zodat we een gaatje zochten tussen een paar zeeschepen om met vol gas er tussen door te komen, opdat de Elbestroom ons niet voorbij Cuxhaven zou zetten. Om 18:30 uur draaiden we vanwege de enorme meestroom met hoge snelheid de jachthaven van Cuxhaven in en meerden we af in een vrije box om bij te komen van de heftige Elbe-tocht. Morgen is de voorspelling NW6 en dan is het onverantwoord om de Elbemond uit te varen. Dus we wachten in Cuxhaven maar even af op een gunstiger wind.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten